Digitální minimalismus
Zkroťte návykové technologie a získejte zpět svůj čas a koncentraci
Cal Newport
Digitální minimalisté jsou všude kolem nás. Jsou to klidní, spokojení lidé, kteří se umějí ponořit do rozhovoru, aniž by museli potají kontrolovat telefon. Dovedou se nechat zcela pohltit dobrou knihou, ranním během, svými myšlenkami. Umí se bavit s přáteli a nic je nenutí akci dokumentovat. Nezažívají „strach, že jim něco uteče“, protože dobře vědí, že jejich volba nebýt obětí nutkavé potřeby jim vrací do života pocit uspokojení a smyslu.
Kolikrát už jste dnes zkontrolovali mobil? A kdo myslíte, že z vašeho času a pozornosti profituje?
Autor přelomové knihy Hluboká práce tentokrát bije na poplach před kompulzivním chováním v digitálním světě, které se plíživě proměnilo v normu. Cal Newport přesvědčivě ukazuje, že nutkavé používání sociálních sítí a dalších digitálních výdobytků nám neposkytuje žádný hlubší užitek, ale naopak nás připravuje o čas, schopnost soustředit se a v důsledku i o hluboké a naplňující mezilidské vztahy.
Díky knize si uvědomíte, že jsme vlastně ani neměli šanci naučit se odolat něčemu tak lákavému, jako je stále přístupný a stále zábavný online svět. Vždyť technologie, které to umožňují, jsou staré jen o něco málo víc než deset let. Stali jsme se pokusnými králíky nových médií, užili jsme si to, nyní však přišel čas zbavit se svých drobných závislostí. V součtu nám totiž měsíčně kradou desítky hodin života.
A žádný strach, nejde o tolik populární digitální detox, kdy jste utopicky nuceni odpojit se zcela; není důvod vzdávat se toho, co je užitečné, jen, jako u všeho i tady platí: všeho s mírou. Cal vás to naučí.
Původní název: | Digital Minimalism: Choosing a Focused Life in a Noisy World |
---|---|
Překladatel: | Helena Mirovská |
Edice: | Žádná velká věda |
Počet stránek: | 232 |
Vazba: | Měkká |
Barevnost: | Černobílá |
ISBN: | 978-80-7555-088-0 |
Velikost: | 143 × 216 mm |
Vydáno: | 14. 11. 2019 |
Dostupné formáty: | tištěná, audiokniha, e-kniha |
Cena tištěné knihy: | 339 Kč |
Cena e-knihy: | 209 Kč |
Formáty e-knihy: | epub, mobi, pdf |
Cena audioknihy: | 339 Kč |
Formáty audioknihy: | mp3 |
- Jak provést digitální úklid a jak si po něm nastavit pravidla pro používání technologií.
- Pro koho je naše pozornost zdrojem zisku a jak funguje tzv. ekonomie pozornosti.
- Kolik desítek hodin měsíčně můžete díky digitálnímu minimalismu získat oproti průměrnému uživateli Facebooku.
- Proč je digitální minimalismus účinnější než utopická snaha o úplnou digitální abstinenci.
- Jak si zařídit pravidelné dávky samoty a získat potřebnou koncentraci.
Digitální minimalismus je osvědčený způsob používání technologií, při kterém se v zájmu svých hodnot soustředíte na malý počet pečlivě vybraných digitálních aktivit.
Úvod | 7 |
Část I: Základy | |
1/ Nerovný souboj | 17 |
2/ Digitální minimalismus | 35 |
3/ Digitání úklid | 58 |
Část I: Praxe | |
4/ Dopřejte si čas o samotě | 77 |
5/ Neklikejte na "To se mi líbí" | 108 |
6/ Vezměte si zpět svůj volný čas | 136 |
7/ Připojte se k hnutí na obranu pozornosti | 173 |
Závěr | 201 |
Poděkování | 205 |
Rejstřík | 229 |
„Digitální minimalismus je Marie Kondo ve světě mobilních telefonů.“ — Evening Standard
„Digitální minimalismus je vlastně mnohem dosažitelnější než různé koncepce zarputilé obrany proti technologiím, kterých je všude plno a které člověka nutí zahodit mobil do řeky, aby si zachránil mozek, dokud je ještě čas.“ — GQ
„Díky Digitálnímu minimalismu si možná konečně najdete čas na přečtení pár dalších knížek… Tahle kniha vám může změnit celé léto, a nejen to.“ — Tim Hartford, Financial Times
„Cal Newport možná přišel na to, jak se nevzdávat chytrých telefonů a přitom si zachovat zdravý rozum… Newportovo řešení, autorem nazývané ‚digitální minimalismus‘, v zásadě spočívá v záměrnějším a účelnějším používání technologií. Zdá se, že jde o přístup mnohem udržitelnější než oblíbené digitální detoxy, při nichž se musíte odpojit úplně.“ — Fast Company
„Nejste uživatel, ale produkt. Zavěste, odhlaste se a nalaďte se na jiný způsob života. Výborně, Cale. Chytré rady pro dobré lidi.“ — Seth Godin, autor knihy This Is Marketing