
Hitmakeři
Tajemství popularity v éře rozptylování
Derek Thompson
Hitmakeři jsou nezbytností pro marketéry, píáristy, obchodníky, kreativce a umělce všeho druhu. Autor vás vtáhne do principů fungování popkultury a šíření hitů způsobem, který váš pohled na téma změní tak, že marketing a propagaci už nikdy nebudete dělat jako dosud.
Nic se nestává „virálním“. Pokud si myslíte, že populární filmy, písně či aplikace k vám přicházejí jen tak odnikud a v dnešním přeplněném mediálním prostoru dosáhnou úspěchu jen díky šeptandě, neznáte jejich skutečný příběh. Každý trhák má vlastní tajnou historii, a dokonce i ty nejoslnivější nápady zapadnou, nepodaří-li se jim spojit se správnou sítí.
Derek Thompson ve své knize odkrývá psychologii vkusu a fungování kulturních trhů, které nenápadně utvářejí naše životy. Boří sentimentální showbyznysové mýty o tvorbě hitů a ukazuje, že kvalita samotná k úspěchu nestačí, že nikdo nemá „dobrý vkus“ a že několik nejpopulárnějších produktů v dějinách dělil od úplného selhání jenom krůček. Hitmakeři představují kouzelnou výpravu za trháky popkultury a za nejcennějším platidlem 21. století – pozorností lidí.
- proč se nejhůře šíří velké inovace a nejlépe naopak věci povědomé, jen lehce vylepšené (a jak hledat „optimální novost“)
- že viralita neexistuje, protože hity se šíří v kaskádách, a jak vytvořit globální kaskádu
- že velkou roli při šíření hitů hraje náhoda, které však můžeme pomoct
- jak moc účinné je nejen v textu, ale i v hudbě a designu pracovat s repeticí
- že vkus je z velké části výsledkem všeho, s čím se daný člověk setkal, ne nějakého vrozeného nastavení či výchovy
- jak přimět lidi, aby o vašem produktu mluvili, a proč musí být zajímavý především pro širší okruh mimo vaše přátele
- proč je tak zásadní chápat Facebook jako noviny
- jak těžit z opakované expozice, tedy vystavení vašemu produktu
- proč se preference jiných často stávají našimi vlastními a jak toho využít
- že pravidlo módy zní „nové je dobré, staré je špatné a hodně staré je opět dobré“ a jak z tradice udělat módu
Název původní knihy: | Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction |
---|---|
Překladatel: | Filip Drlík |
Edice: | Žádná velká věda |
Počet stránek: | 344 |
Počet ilustrací: | 15 |
Vazba: | Měkká |
Barevnost: | Černobílá |
ISBN: | 978-80-7555-026-2 |
Rozměry: | 143 × 215 mm |
E-kniha | 269 Kč |
ÚVOD: Píseň, která dobyla svět | 9 | |
Píseň, která dobyla svět | ||
ČÁST I: POPULARITA A MYSL | ||
1 | MOC EXPOZICE | 27 |
Sláva a povědomost - ve výtvarném umění, hudbě a politice | ||
2 | PRAVIDLO MAYA | 52 |
Momenty aha - v televizi, technologiích a designu | ||
3 | HUDBA ZVUKU | 77 |
Moc opakování - v hudbě a projevu | ||
VSUVKA | 99 | |
Mrazení | ||
4 | MÝTOTVORNÁ MYSL 1: SÍLA PŘÍBĚHU | 104 |
Shrnutí tisíce mýtů | ||
5 | MÝTOTVORNÁ MYSL 2: TEMNÁ STRANA HITŮ | 121 |
Proč příběhy fungují jako zbraně | ||
6 | ZROZENÍ MÓDY | 134 |
“Líbí se mi to, protože je to populární.” “Nesnáším to, protože je to populární.” | ||
VSUVKA | 153 | |
Stručné dějiny náctiletých | ||
ČÁST II: POPULARITA A TRH | ||
7 | ROKENROL A NAHODILOST | 163 |
Cvrčci, chaos a největší hit v dějinách rokenrolu | ||
8 | VIRALITA MÝTŮ ZBAVENÁ | 184 |
Padesát odstínů šedi a pravda o tom, proč se některé hity tolik proslaví | ||
9 | PUBLIKUM MÉHO PUBLIKA | 206 |
Shluky, spolky a sekty | ||
VSUVKA | 220 | |
Le Panache | ||
10 | CO LIDÉ CHTĚJÍ 1: EKONOMIKA PROROCTVÍ | 227 |
Byznys nekonečných chyb | ||
11 | CO LIDÉ CHTĚJÍ 2: DĚJINY PIXELŮ A INKOUSTU | 248 |
To, co lidé chtějí od novinek (…často nejsou novinky) | ||
VSUVKA | 270 | |
828 Broadway | ||
12 | BUDOUCNOST HITŮ - ŘÍŠE A MĚSTSKÝ STÁT | 275 |
Povědomá překvapení, sítě a kouzelný prach | ||
PODĚKOVÁNÍ | 299 | |
POZNÁMKY | 301 | |
REJSTŘÍK | 331 |
„Hitmakeři jsou výpravou do světa populárních hitů. Skvělé čtení a zajímavépoznatky podložené řadou výzkumů. Knihu si musíte přečíst,ať už se sami pokoušíte o hit, anebo prostě pomáháte někomu jinému dobýt svět.“ — Michal „Majkláč“ Novák,
zakladatel Bandzone.cz„Thompson přiznává moc štěstěny, ale zároveň důkladně zkoumá nespočet faktorů, které činí námi kupované, oblíbené a sledované věci tak neodolatelnými: ať už jde o Facebook, televizní pořady jako Seinfeld, aplikace Bumble a dokonce populární ukolébavky. Thompson ve své první knize, v Hitmakerech, řeší tuto záhadu pomocí řádného výzkumu, důvtipu a poutavých aforismů... je to úžasná kniha.“ — USA Today
„Je možné, že svůj oblíbený film nebo skladbu už nikdy nebudete vnímat jako dřív. Představuje povinnou četbu pro kohokoli, kdo pracuje s populárním uměním.“ — Simon Kinberg,
producent filmu Marťan,
scénárista a producent filmové série X-Men„Okouzlující – plná „aha“ momentů spojených s fakty vysvětlujícími, proč některé myšlenky uspějí a jiné se nikdy neodlepí od země. Tato kniha navazuje tam, kde skončil Bod zlomu.“ — Adam Grant,
profesor z Wharton School
a autor bestsellerů Originály a Dávat a brát„Hitmakeři jsou promyšlená a důkladně připravená, poutavá kniha... úžasný pohled na vše, co stojí v pozadí hitů, od Mony Lisy po Donalda Trumpa.“ – Vox
„Derek Thompson je již dlouho jedním z nejbystřejších nových hlasů americké žurnalistiky. Díky Hitmakerům se stává i jedním z nejbystřejších hlasů ve světě populárně naučné literatury. V rozsahu od impresionismu přes německé ukolébavky po Hru o trůny nabízejí Hitmakeři svěží a poutavý pohled na fungování médií a šíření myšlenek. Díky obratnému stylu a promyšlené argumentaci je tato kniha věrná svému názvu – a je sama hitem.“ — Daniel H. Pink,
autor bestsellerů Pohon a Prodávat je lidské„Hitmakeři Dereka Thompsona jsou bystře pojatý popis dějin megahitů od rozmachu tunik ve 13. století po iPhone. Dokumentují podivnou a proměnnou směsici génia, štěstí, nadání pro byznys a matematiky sítí, která mění obskurní záležitosti na celosvětové pecky.“ — Jordan Ellenberg,
autor bestselleru Jak se nemýlit„Kvůli čemu se z jedné písně stane hit, z jiné propadák, z jedné knihy úspěšný počin a z jiné náplň do krabic ve výprodejích? Právě tuto záhadu zkoumá Derek Thompson se svým typickým odhodláním, humorem a vhledem v knize Hitmakeři. Jde o strhující dílo, které se nespokojuje se snadnými odpověďmi a podle všeho je předurčené stát se jedním z hitů, které Thompson tak obratně analyzuje.“ — Maria Konnikova,
autorka bestselleru The Confidence Game„Hitmakeři spojují dějinné poznatky s technologickými a sociálními a vysvětlují, jak funguje kultura a vznikají hity.“ — Steve Case,
předseda a jednatel firmy Revolution LLC a spoluzakladatel America Online„Hitmakeři od Dereka Thompsona jsou úchvatné dílo – jiskřivá kombinace fascinujících příběhů, nejmodernější vědy a skvělých rad pro byznys. Thompson se v jednom odstavci dělí o více zajímavých myšlenek než téměř všichni dnešní autoři, stejně jako když píše pro The Atlantic. Hitmakeři jsou bible pro každého, kdo se kdy pokoušel cokoli propagovat, od produktů, lidí a myšlenek po knihy, skladby, filmy a televizní seriály.“ — Adam Alter,
autor bestsellerů Drunk Tank Pink a Irresistible„Od Dereka Thompsona čtu všechno, co se mi namane, a tato kniha není výjimkou. Otázka, proč se věci stávají populárními, je jednou z nejdůležitějších v našem čím dál tím více sesíťovaném světě a Hitmakeři Dereka Thompsona jsou nejlepším a nejserióznějším pokusem o náhled na tento svět.“ — Tyler Cowen,
autor knihy The Great Stagnation a blogu Marginal Revolution„Thompson se zabývá těžkou otázkou, jak produkty získávají výsadní postavení v kultuře. Jeho dílo se noří do mnoha aspektů zábavního průmyslu i průmyslového designu, dějin umění, vydavatelství a politiky... svou tezi předkládá s vervou a řetězcem souvislých anekdot ...Tato kniha osloví jak čtenáře Malcolma Gladwella, tak popkulturní nadšence a všechny, kdo se zajímají o proměnlivý mediální terén.“ — Booklist
„Jak se z hezké myšlenky stane neodbytná píseň, módní trend nebo – brr – mem? Redaktor magazínu The Atlantic Thompson předkládá pár dobře promyšlených odpovědí... Dobrá četba pro kohokoli, kdo se snaží pochopit mechanismus popkultury – a možná dokonce sám vyrobit vlastní hit.“ – Kirkus Reviews