Nauč se to!
Jak se s pomocí vědy
efektivněji učit a více
si pamatovat
Henry L. Roediger III, Mark A. McDaniel, Peter C. Brown
Kniha Nauč se to! vám přináší návod, jak se efektivně porvat s učením a pamatováním si – a pokud jste pedagog nebo lektor, tak i s tím, jak svoje znalosti předávat co nejúčinněji. Schválně, vzpomenete si, kdy vám naposledy někdo radil s tím, jak se vlastně učit? A kolik vám tehdy bylo?
Většina z nás používá při studiu zastaralé kontraproduktivní metody. Díky novým poznatkům psychologie a dalších věd přišel čas se jich zbavit.
Nejrozšířenější postupy, jako je podtrhávání v textu a jeho biflování, v nás sice vyvolávají dojem, že jsme si látku výborně osvojili, ale už po krátké době z ní umíme pouhý zlomek. Hlouběji a trvaleji si ji osvojíme díky postupům, které nejsou příliš intuitivní. Jde třeba o přerušované učení (při němž látku pozapomeneme a poté se ji pokoušíme vybavit), generování (snahu vyřešit úkol předtím, než se dozvíme řešení) nebo prokládané učení (při kterém se nesnažíme jedno téma dokonale zvládnout naráz, ale záměrně ho střídáme s jinými).
Své rady autoři opírají o věrohodné vědecké studie a dokumentují je na pozoruhodných životních příbězích.
Název původní knihy: | Make It Stick: The Science of Successful Learning |
---|---|
Překladatel: | Eva Nevrlá |
Edice: | Žádná velká věda |
Počet stránek: | 280 |
Vazba: | Měkká |
Barevnost: | Černobílá |
ISBN: | 978-80-7555-030-9 |
Velikost: | 143 × 215 mm |
Vydáno: | 14. 08. 2017 |
Dostupné formáty: | tištěná, audiokniha, e-kniha |
E-kniha: | 239 Kč |
Formáty e-knihy: | epub, mobi, pdf |
Formáty audioknihy: | mp3 |
- studenty vysokých i středních škol a chcete být při učení produktivnější
- učitele, kterým záleží na trvalém osvojení probírané látky žáky
- rodiče usilující o snadnější a přínosnější vzdělávání svých dětí
- lektory a manažery hledající cesty, jak kvalitně školit své klienty a kolegy
- zájemce o psychologii a fenomén paměťové atletiky
- lékaře, právníky a všechny ostatní, kdo se celoživotně vzdělávají
Předmluva | 9 | |
1 | Mylné názory na učení | 12 |
2 | Učení a trénink vybavování | 32 |
3 | Střídejte metody učení | 53 |
4 | Nebojte se nesnází | 72 |
5 | Pozor na iluzi vědění | 103 |
6 | Neomezujte se na určitý učební styl | 128 |
7 | Zvyšujte své intelektuální schopnosti | 156 |
8 | Nauč se to - praktické tipy | 190 |
Poznámky | 241 | |
Doporučená literatura | 269 | |
Poděkování | 273 | |
Rejstřík | 277 |
Pokud je učení se podstatnou náplní vašeho času – ať už jste studenti, lektoři či prostě zaměstnanci, na které je kladen nárok neustále se vzdělávat a osvojovat si nové informace a dovednosti [...] – bude vám kniha [...] výborným společníkem. — Viktor Kulhavý, Vzdělání.cz
Je velká škoda, že tu tato kniha nebyla mnohem dříve, protože mě dovedla ke zjištění, že jsem se učil velmi neefektivně. Většina škol a univerzit má ve svých osnovách „co se učit“, ale už paradoxně neumí vysvětlit „jak se to učit“. Autoři předkládají čtenářům nejnovější poznatky za 40 let výzkumů a studií, jaké metody učení přináší ty nejlepší výsledky. Tuto publikaci považuji za povinnou četbu na všech školách, MŠMT by jí mělo věnovat zvýšenou pozornost! — Martin Krpata, recenzent
Kniha není manuálem, je spíše rozcestníkem, který ukazuje správnými směry a naznačuje, které počínání vede k zapomínání, a které zase vedé k dlouhodobějšímu zapamatování... — Michal Kubíček, blogger
Jen mimořádně vzácně se objeví kniha, kterou by si měl přečíst každý. Nauč se to! si ale takovou chválu zaslouží. Mohli byste ji považovat za knihu o kognitivní psychologii nebo vzdělávací politice – a já si myslím, že může být ultimátní příručkou sebezdokonalování. — Lisa Hansel, The Core Knowledge Blog
Nejlepší kniha o posledních poznatcích o lidském mozku a o tom, jak se učíme, s jakou jsem se setkal. — James M. Lang,
The Chronicle of Higher EducationNauč se to! důvěryhodně zpochybňuje zažité názory, ukazuje nám cestu vpřed a přináší reálné vyhlídky na hmatatelný a trvalý prospěch. — Glenn Altschuler, Ph.D., Psychology Today
Recenze
Další zajímavé zdroje
- Oficiální stránka knihy
- Video s Peterem C. Brownem o knize
- O knize na The Chronicle
- O knize a metodách z ní na The Psychology Today
- New York Times – rozhovor s Dr. Roedigerem
- New York Times – o tom, jak nás testy dělají chytřejšími
- The Atlantic – o výzkumu Dr. Roedrigera
- The Boston Globe – jak se učit lépe v kterémkoli věku – PDF
- The Salon – proč Gladwellovo pravidlo 10 tisíc hodin nefunguje